
Střípky do fyziky
Nápady na zajímavé aktivity a inspirace zařazené do jednotlivých ročníků na ZŠ
6. třída
Tělesa a látky, elektrostatika, magnetismus, měření délky, objemu, hmotnosti, hustoty, času a teploty, elektrické obvody
V rámci el. obvodů takto vyrobit přání (např. ke dni matek/dětí)
V rámci el. obvodů zkusit vodivé a izolující těsto
Sada kostiček k výuce hustoty (inspirace zde)
V rámci elektrických obvodů si vyrobit jednoduchou pojistku (drátek, který necháme přepálit) - dopředu si spočítat, jak silný drátek může pro daný proud být.
Tipovačka objemů nádob, které najdeme v domácnosti
V rámci el. obvodů udělat aktivitu na fake news: Pustit takovéto video, nechat žáky přemýšlet samostatně, jak to funguje. Poté říkat nápady společně ve třídě a zkusit to. Následuje debata o fake news a tom, že nelze na internetu věřit všemu.
7. třída
Pohyby těles, síla, vlastnosti kapalin, plynů, optika
Plán hodiny podle Aleše Kozáka na laboratorní práci o měření rychlosti v terénu (měření průměrné rychlosti aut, co jezdí kolem školy
Vyjádření pohádek pomocí grafu (můžeme říct s/t grafu) - úkol: vytvořte podobný graf pro jinou pohádku
Naplánované hodiny na gravitaci od Gramotnosti pro život
Aktivita, kde žáci staví mosty ze špejlí a učí se tak o rozložení síly
Illusion of the year: každoroční soutěž o nejlepší optický klam
8. třída
Práce, výkon, energie, teplo, změny skupenství, elektrický náboj, elektrický proud, zvuk, počasí
Při probírání práce a energie nechat žáky přepočítávat hodnoty na sušenky
Petr Kácovský vytvořil aktivitu s termokamerou (viz jeho web) - termokamery se dají půjčit na MFF nebo v některých centrech Elixíru do škol
Pokus na tepelnou roztažnost od Polskýho týpka
9. třída
Elektromagnetismus, střídavý proud, vedení proudu v kapalinách a plynech, polovodiče, elektromagnetické záření, jaderná energie, Země a vesmír
1. v Opavě - poměrově velké kuličky na plaketách (cca 10 km)
2. Polský Jizerky (50.8156031N, 15.3819142E) - jen plakety s obrázky (cca 5km)
3. Praha-Bohnice (50.1393542N, 14.3965155E) - poměrově veliké kuličky na podstavcích (cca 5km)
Materiály pro výuku astronomie: https://www.eserocz.cz/materialy-pro-vyuku
Obecné
Pár tipů na první hodinu fyziky ever:
- Pustit video "Sheldon teaches Penny physics" - akorát to najít v češtině
Nechat žáky, aby si psali neznámé výrazy, které souvisí s fyzikou. Pojmy si přečíst a vysvětlit si je. Říct si, že nechceme být ani jako Sheldon, ale ani jako Penny, chtěli bychom nějaký rozumný mezistupeň.
+Ohyzdná manipulace: Můžu to dělat jako Sheldon, nebo můžeme dělat pokusy a hrát si. - Pustit video "Science: where can it take you?"
Nechat žáky, aby pojmenovali, jaká povolání se ve videu vyskytují a proč jsou pro společnost důležitá. Poté každý napíše, čím se živí jejich rodiče a zkusí k tomu vymyslet, proč je pro rodiče v práci důležité, aby uměli fyziku (alespoň na úrovni ZŠ). - Dát do každé lavice krátký textík o objevu nějakého vynálezu. Žáci pak v StoryboardThat vytvoří komiks k objevu toho vynálezu. Celé to pak prezentují ostatním (i text i komiks).
Laboratorní řád na začátku roku udělat zážitkově a badatelsky (ukazovat pokusy a z nich vymýšlet pravidla pro učebnu)
- Koupit dvě lahve modrého ionťáku a do jedné udělat roztok modré skalice >>> nesmíme nic konzumovat; když s tím pracujeme, je to chemická látka; nedáváme nic do neoznačené nádoby/nádoby od potravin
- Smícháme glycerol a hypermangan/hodit kus sodíku do vody >>> nemícháme dvě látky, které neznáme; musíme pořádně vymývat nádoby; na oko neškodné čiré látky (i voda) mohou být velmi nebezpečné
- Na kus kuřecího masa/vejce dát trochu kyseliny sírové >>> musíme mít ochranný oděv; na žádnou látku nesaháme holou rukou
- Vylít trochu slané vody na stůl a tím propojit obvod a rozsvítit žárovku/něčím zajiskřit >>> u zdířek nemáme kapaliny, v učebně nepijeme
Náprava známky: Nachat je hledat v televizi/youtube videích (nebo vlastně kdekoliv) fyzikální omyly, pak aby si na to udělali prezentaci