Tvoření

Tento druh techniky Je velmi volný, dost záleží na skupině, jak vážně či povrchově se do tématu pustí. Tvoření může velmi pomoci těm, kteří mají problém s tím, se verbálně přesně vyjádřit. 

Kresli/maluj

  • Účastníci mají za úkol nakreslit nebo namalovat obrázek vztahující se k proběhlé aktivitě. Můžeme nechat zcela volný výběr techniky, nebo ji můžeme upřesnit. Můžeme zadat, jestli obrázek má být abstraktní nebo realistický. Po uplynutí času každý své dílo představí a okomentuje.

  • Při zadávání aktivity se zaměříme na něco konkrétního, jako třeba problém během aktivity, jeho překonání, nejlepší zážitek, abstraktní vyjádření pocitu, shrnutí průběhu celé aktivity nebo nejcennější zážitek, který si odnáším.

  • Kreslení můžete pojmout jako fotografii, kdy účastníci zachytí jeden moment z akce a mohou jej případně doplnit o svá vylepšení apod. Ostatní pak mohou třeba hádat o jaké situace se jedná.

Velký obraz

  • Účastníci mají za úkol nakreslit jeden společný obraz větších rozměrů.
  • Stejně jako v metodě kresli/maluj můžeme modifikovat zadání.
  • Každý z účastníků dostane přidělenou barvu, s kterou může pracovat.
  • Každý nejprve namaluje vlastní malý obrázek, a poté mají za úkol spojit a domalovat všechny do jednoho společného díla.

Koláž

  • Variace předchozích dvou metod, kdy účastníci k tvorbě obrazu používají jiné materiály. Můžeme mít přírodní koláž, z novin a časopisů, z látek, apod., případně můžeme techniky kombinovat.
  • Můžeme účastníkům omezit výběr na určitý počet materiálů, které mohou použít.

Karikatura

  • Účastníci kreslí významný okamžik minulé aktivity a úmyslně zkreslují některé důležité rysy a zveličují je.

Komiks

  • Účastníci zachycují důležité momenty předchozí aktivity ve formě komiksu.

Papírové bubliny

  • Menší skupinky účastníků si vyberou nějaký problémový moment, který během minulé aktivity nastal. Situaci sehrají sami ze sebe a vyrobí si papírové "komiksové" bubliny. Poté mají za úkol navrhnout nové bubliny tak, aby se situace vyřešila efektivněji a zároveň všichni byli šťastní. Scénky se pak porovnávají v hromadné diskuzi.

Kreslená mapa

  • Všichni účastníci mají společný úkol; na velkorozměrný papír nakreslit mapu pocitů z předchozí aktivity. Necháme volně to, jestli pracují každý na společném papíře sám, nebo jako celá skupina dohromady. Chceme, aby zachytili důležité momenty, zaznamenali veškeré vrcholy i propasti
  • Pokud při aktivitě fungovali v menších týmech, mohou mapu zpracovávat v těchto týmech.

Malba na sklo

  • Do dvojice/dvou skupin dostanou tabulku skla, sednou si každý na jednu stranu a mají za úkol vést neverbální dialog a nasdílet druhému svůj pocit z aktivity pomocí malby na sklo (temperami).
  • Ideální pro reflexi aktivity, která probíhala ve dvojici.

Týmové logo

  • Celá skupina dostane společný úkol; vytvořit logo/piktogram, který souvisí s předchozí aktivitou a vystihuje, jak probíhala.
  • Lze začít tím, že každý tvoří logo sám a pak mají za úkol je sjednotit v jedno.
  • K logu mohou vymyslet i vhodné moto.

Hlava a srdce

  • Každý dostane obrys srdce a hlavy. Mají za úkol do hlavy vepsat veškeré myšlenky, které se jim honily hlavou a do srdce vepsat veškeré pocity. (Oddělíme tak racionální a emoční stránku věci). Každý by měl v následné diskuzi dostat prostor o svých myšlenkách i pocitech promluvit.

Popis cesty

  • Každý má nakreslit svou cestu proběhlou aktivitou (i s detaily). Jednotlivé části mohou znázornit např. jako most, hora, les, řeka, stoupání, závora, hranice, ulička, křižovatka, poušť, tunel, mlha, dopravní značka, ...
  • K tvorbě se účastníci mohou inspirovat následujícími otázkami:
    Odkud a v jaké náladě jsem přišel? Kde je začátek mé cesty?
    Kam chci jít? Kde je můj cíl?
    Co vidím v dálce?
    Na jakých cestách jsem se zatím pohyboval?
    Čím jedu? Co je můj dopravní prostředek?
    Jak rychle jsem se v jednotlivých úsecích pohyboval?
    Kde byly křižovatky, kde krásné výhledy?
    S kým na cestě jsem? Doprovází mě někdo?
    Jaké překážky jsem překonával a jak?
    Jaké různé krajiny jsem viděl?
    Kde bylo stoupání a kde propasti?
    Kde stojím teď?

Puzzle

  • Každý dostane jeden prázdný dílek puzzle. Má na něj nakreslit nějaký moment nebo zajímavou událost z proběhlé aktivity. Dílky se potom složí a vznikne obraz aktivity z pohledu všech zúčastněných.

Mapa osobní aktivity

  • Každý si na papír nakreslí obrys hlavy, tu si svislou čarou rozdělí. Instruktor napíše seznam všech proběhlých aktivit. Každý do levé půlky hlavy vepisuje aktivity tak, aby vysoko byly ty aktivity, které mu nejvíce sedly a nejníže ty, které mu nesedly. Do pravé půlky nahoru obdobně napíše aktivity (nebo druhy aktivit), na které se těší, nebo které by rád zažil a dolů činnosti, ze kterých má strach, nebo co by nerad zažil.
  • Ještě lepší to je, pokud účastníci dopředu vědí program, poté můžeme pracovat s jejich očekáváním.

Ruce v hlíně

  • Každý si zaváže oči a dostane do rukou hroudu hlíny. Během cca čtvrt hodiny má vytvořit dílo odrážející předešlou aktivitu. Je dobré, aby nikdo mezi sebou během tvorby nekomunikoval a soustředil se pouze na sebe.
  • Aktivita se dá dělat i ve dvojicích, či jiných skupinách, ale pouze pokud aktivitu tyto skupiny prožívali společně.

Plánek

  • Každý dostane provázek, kterým si ohraničí prostor na zemi. Do něj pomocí přírodních materiálů z okolí vytvoří prostředí, které vypovídá o jeho pocitu z předešlé aktivity (kdyby se ocitl v prostředí plánku, vyvolá v něm prostředí podobný pocit, jako aktivita)
© 2020 - 2025
Učím, protože chci
Ondřej Bek
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky